بلادی مقدم مطرح کرد؛

TPA داروی موثر در درمان سکته‌های مغزی/ شیوع بیشتر بیماری ALS  در مردان/ سکته مغزی در کمین زنان باردار

TPA، داروی موثر در درمان سکته‌های مغزی/ شیوع بیشتر بیماری ALS  در مردان/ سکته مغزی در کمین زنان بارداررئیس بیست‌وپنجمین کنگره نورولوژی گفت: زمان درست استفاده از داروی TPA برای بیماران سکته مغزی 3 ساعت اولیه بروز عارضه است و خوشبختانه پس از طرح تحول قیمت آن کاهش یافته است.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناهید بلادی‌مقدم رئیس کنگره نورولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه بهشتی صبح امروز در نشست خبری که با مناسبت برگزاری بیست‌وپنجمین کنگره نورولوژی که در دفتر این انجمن برگزار شد، اظهار کرد: کنگره نورولوژی در برگیرنده رشته‌های ژنرال و زیرشاخه‌های مختلفی مانند ‌ام‌ اس، صرع و سکته مغزی است و در این کنگره همه صاحب نظران تجربیات خود را در اختیار پزشکان جوان قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: در بیست‌وپنجمین کنگره نورولوژی تازه‌های تشخیص، درمان و ارتباط بیماری‌های با سایر رشته‌ها بررسی می‌شود همچنین در این همایش 4 روزه ارتباط بین صرع با انواع تومورها به بررسی و نتایج آن در اختیار سایرین پزشکان قرار داده می‌شود.

ارتباط  تومورهای سیستمیک با انواع سرطان‌ها و تشنج‌ها

رئیس بیست‌وپنجمین کنگره نورولوژی با اشاره به اینکه تومورهای سیستمیک با انواع سرطان‌ها و تشنج‌ها ارتباط دارند، افزود: دراین کنگره  تازه‌های تشخیص در خصوص بیماری ام‌اس و انواع روش‌های درمان، همچنین انواع داروهای خوراکی جدید در خصوص این بیماری و عوارض داروهای مورد استفاده، بررسی می‌شوند.

ضرورت توجه به زمان طلایی در سکته مغزی

وی با اشاره به اینکه سکته‌های مغزی با توجه به فعالیت‌های مردم دارای علائم مختلفی است و یکی از اهداف برگزاری این کنگره شناسایی علامت‌های بروز سکته‌های مغزی در افراد است، عنوان کرد: جلسات مختلفی با اورژانس کشور و وزارت بهداشت انجام شده است تا بتوان شرایطی برای درمان بهتر سکته‌های مغزی در کشور ایجاد شود زیرا 3 ساعت اول بروز سکته مغزی از نظر پزشکی زمان طلایی محسوب می‌شود.

بلادی‌مقدم با بیان اینکه افزایش آگاهی مردم می‌تواند بروز سکته‌های مغزی در افراد را کاهش دهد و در همین راستا انجمن مغز و اعصاب در فرهنگسرا و پارک‌ها علائم بروز سکته‌های مغزی را به مردم آموزش می‌دهد، تاکید کرد: داروی TPA برای بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند بسیار مؤثر است اما شرط استفاده از این دارو در این بوده که 3 ساعت پس از بروز سکته مغزی در افراد قابلیت استفاده دارد.

بلادی‌مقدم با اشاره به اینکه در بیست‌وپنچمین کنگره نورولوژی روش‌های پیشگیری از سکته‌های مغزی و سکته مغزی در دوران بارداری بررسی می‌شود، اظهار کرد: هنگامی که بیماری دچار سکته مغزی شود و به بیمارستان منتقل می‌شود یک کد سما در اورژانس بیمارستان فعال است که به پزشکان اعلام می‌کند که چنین فردی دچار سکته مغزی شده است.

رئیس بیست‌وپنجمین کنگره نورولوژی با اشاره به سکته‌های مغزی که درب اثر خون‌ریزی یا کم‌خونی بروز پیدا می‌کنند و در نوع کم‌خونی می‌توان از داروی TPA استفاده کنیم، ادامه داد: برای استفاده از داروی TPA اورژانس، سیستم تریای‌ اورژانس بیمارستان باید از آمادگی کامل برخوردار باشد، مراکز درمانی‌ با قابلیت درمان سکته‌های مغزی با این دارو آشنایی کامل دارند.

وی با اشاره به اینکه این دارو خارجی است و مصرف آن به دو صورت تزریق ولیدی‌ و شریانی دارد، عنوان کرد: با بروز سکته مغزی در افراد و انتقال آن به بیمارستان پزشکان نورولوژی یک آنژیوگرافی از بیمار می‌گیرند تا وضعیتش‌ برای پزشک معالج مشخص شود و خوشبختانه پس از طرح تحول این دارو فراگیر‌تر شده است و بیماران با هزینه کمتری می‌توانند آن را خریداری کنند به طوری که در سال‌های قبل از طرح تحول سلامت هزینه خرید داروی TPA بیش از یک میلیون تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه سکته مغزی در زنان باردار به دلیل تغییرات انعقادی بیشتر می‌شود، افزود: درافرادی که زمینه بیماری فشارخون‌، قلبی و رماتیسم دارند احتمال بروز سکته مغزی در دوران بارداری بیشتر است و باید به توجه بیشتری در خصوص این بیماری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در برخی مواقع لایه مغز سبب ایجاد تشنج می‌شود، افزود: افرادی که دارای تومورهای داخلی بدن هستند ممکن است دچار تشنج شوند، بیمارانی که در طول عمر 2 با یا بیشتر تشنج گرفته باشد به عنوان بیمار صرعی شناخته می‌شوند.

10 درصد از بیماری‌های ALS جنبه ژنتیکی دارند

وی در خصوص بیماری نادر ALS گفت: بیماری ALS یک بیماری نادر است و شیوع آن نسبت به سال‌های قبل بیشتر شدهاست،  این عارضه ناشناخته است و در نهایت در اثر ضعف تنفسی، فرد در خارج از دستگاه تنفس مصنوعی دچار خفگی می‌شود؛ این بیماری در میان‌سالی خودش را نشان می‌دهد و سیری بین دو تا پنج سال دارد و در افرادی که فعالیت فیزیکی زیادی مثل کشاورزی دارند، شیوع بیشتری دارد.

بلادی‌مقدم با اشاره به اینکه 10 درصد از بیماری‌های ALS جنبه ژنتیکی دارند، افزود: خوشبختانه تجهیزات تصویربرداری کشورمان مانند ام‌آر‌آی هیچ کمبودی‌ نسبت به کشورهای پیشرفته ندارد اما مسئله مهم این است که برخی از مراکز تصویربرداری به دلیل مراجعات بیماران استاندارد‌های لازم را که به صورت پروتکل علمی مشخص شده به طور دقیق رعایت نمی‌کنند و همین مسئله می‌تواند کار تصویربرداری با اختلال ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه امروزه نوار مغزی و مانیتورینگ نوار مغزی در تشخیص بیماری‌ها کمک می‌کند، افزود: ما امروزه به این حجم از نوارهای مغزی نیازی نداریم و 20 درصد از بیماران مقاوم به درمان نیازی به جراحی ندارند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از عمل‌های جراحی به کاهش تشنج کمک می‌کنند، افزود: ممکن است بعضی از عمل‌های جراحی تشنج را در افراد رفع نکند و به درمان بیماری تشنج در افراد هیچ کمکی نکند.

وی یادآور شد: بیماری ALS در آقایان بیشتر از زنان شایع‌تر است و به طور کلی یک عارضه غمناک محسوب می‌شود.

آلودگی هوا زمینه‌ساز بروز سکته مغزی

در ادامه مراسم علی امینی هرندی‌ دبیر بیست‌وپنجمین کنگره نورولوژی گفت: در این کنگره تمام متخصصان نورولوژی کشور از همه رشته‌ها حتی طب اورژانس، پزشک عمومی، کاردرمانی، پزشک بالینی شرکت می‌کنند و همکاران بین‌المللی نیز در این کنگره حضوری فعال دارند.

وی ادامه داد: در بیست‌وپنجمین کنگره نورولوژی 15 سخنران خارجی از کشورهای فرانسه، کانادا، آمریکا، انگلیس، اسپانیا، اسلوونی‌، لبنان حضور دارند و 151 سخنران در این دوره تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: 200 مبحث تخصصی در این کنگره طی 4 روز مطرح و 95 هیئت رئیسه در کنگره نورولوژی امسال شرکت می‌کنند.

امینی ادامه داد: در این کنگره 7 کارگاه تخصصی و فوق‌تخصصی مانند نوار مغزی، تصویربرداری مغز نخاع و بیماری‌های مرتبط با اختلالات حرکتی، درمان گرفتگی عضلات، تصادفات، ام‌ اس و روش‌های غیرداروی‌ خوراکی همچنین سردردهای‌ صورت و گردن بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: در بیست‌وپنجمین کنگره نورولوژی استفاده از سونوگرافی در تشخیص سکته‌های مغزی به صورت زنده بر روی بیماران داوطلب انجام می‌شود تا تجربیات دیگران در اختیار پزشکان جوان قرار گیرد.

وی ادامه داد: امروزه سونوگرافی بیشترین تشخیص را در پیشگیری از بروز سکته‌های ثانویه دارد.

امینی با اشاره به اینکه امتیاز بازآموزی کنگره نورولوژی بین 6 تا 19.75 است، افزود: به دبیرخانه این کنگره 240 مقاله به صورت 151 سخنرانی ارسال شده و 17 گروه پزشکی با امتیاز بازآموزی‌های مختلف در این همایش علمی حضور دارند.

امینی‌هرندی‌ با اشاره به انواع سردردهای‌ جدیدی که در افراد ایجاد می‌شود، افزود: باید وضعیت افراد سرطانی که دچار سردرد می‌شوند یا بیمارانی که همراه با تب سردرد می‌گیرند بررسی شود همچنین سردرد همراه با کاهش هوشیاری و کاهش دید نیز باید جدی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا می‌تواند زمینه‌ساز بروز سکته‌های مغزی در افراد شود، عنوان کرد: آلودگی هوا باعث ایجاد تغییراتی در عروق و جریان گردش خون می‌شود و عوامل آنتی‌اکسیدان را دچار تغییراتی کند به همین دلیل آلودگی هوا و حتی ترافیک می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری سکته مغزی شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.